Шарль Перро
Шарль Перро був
першим письменником у Європі, який зробив народну казку надбанням дитячої
літератури. Незвичайний для французького письменника «століття класицизму»
інтерес до усної народної творчості пов’язаний з прогресивною позицією, яку
зайняв Перро в літературній полеміці свого часу.
У Франції XVII
століття класицизм був панівним, офіційно визнаним напрямом у літературі та
мистецтві.
Послідовники
класицизму вважали твори античних (давньогрецьких і особливо римських) класиків
у всьому зразковими та гідними наслідування. При дворі короля Людовіка XIV
процвітав справжній культ античності. Придворні живописці й поети, користуючись
міфологічними сюжетами та образами героїв давньої історії, прославляли перемогу
королівської влади над феодальною роз’єднаністю, морального обов’язку над
пристрастями й почуттями окремої особистості, оспівували дворянську монархічну
державу, яка нібито об’єднала все на єдине.
Пізніше, коли абсолютна влада монарха почала проходити в суперечність з інтересами буржуазії, що міцнішає, опозиційні настрої посилилися у всіх сферах суспільного життя. Робилися спроби переглянути принципи класицизму з його непорушними «правилами», які гальмували розвиток літератури та мистецтва.
Наприкінці XVII
століття серед французьких літераторів розгорілася суперечка про перевагу
давніх та нових авторів. Противники класицизму заявляли, що нові й нові автори
перевершують стародавніх хоча б вже тим, що мають ширший кругозір і знання.
Можна навчиться добре писати й не наслідуючи стародавніх, говорили вони.
Шарль Перро,
видатний королівський чиновник і поет, обраний 1671 року у члени Французької
академії. Виходець із буржуазно-чиновницької сім’ї, юрист за освітою, він
успішно поєднував службову діяльність із літературною. У статті «Порівняння
давніх і нових авторів» (1688-1697) Перро закликав письменників звернутися до
зображення сучасного життя і сучасних вдач, радив черпати сюжети й образи не в
давніх авторів, а з навколишньої дійсності.
Щоб довести свою
правоту, Перро вирішив зайнятися опрацюванням народних казок, бачачи в них
джерело цікавих, живих сюжетів, «хорошу мораль» та «характерні риси народного
побуту». Тим самим письменник виявив велику сміливість. Оскільки казки взагалі
фігурували серед літературних жанрів, покликаних поетикою класицизму.
У 1697 році
Перро випустив невелику збірку, до якої увійшли казки: «Спляча красуня»,
«Смішні бажання», «Гризельда», «Червона шапочка», «Синя Борода», «Кіт у
чоботях», «Фен», «Попелюшка», «Ріке з чубком» та «Хлопчик-мізинчик».
У передмові
Перро доводить, що казки зовсім не дрібнички. Головне в них – мораль: «Усі вони
мають на меті показати, які переваги чесності, терпіння, передбачливості,
старанності та послуху і які біди осягають тих, хто ухиляється від цих чеснот».
Кожна казка
Перро закінчується вченням у віршах, які ніби зближує казку з байкою - жанром,
прийнятим з деякими застереженнями поетикою класицизму. Тим самим було автор
хотів «узаконити» казку у системі визнаних літературних жанрів. Але вчення в
кінці казок не має нічого спільного з текстом самої казки. Тому в дитячих
виданнях моралі без жодної шкоди для оповідання опускаються.
Казки Перро і в наші часи продовжують виходити в нових виданнях для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Вони досі хвилюють маленьких читачів своїми казковими історіями та героями.
Казки Шарля Перро:
ü
Кришталевий міст
ü
Червона шапочка
ü
Прянична хатинка
ü
Чарівниці
ü
Зелена змія
ü
Спляча красуня
ü
Химерні бажання
ü
Синя Борода
ü
Ріке-Чубчик
ü
Попелюшка, або соболевий черевичок
ü
Осляча шкура
ü
Кіт у чоботях
ü
Хлопчик-Мізинчик
ü Спритна
принцеса, або пригоди розумниці
Немає коментарів:
Дописати коментар